محققان می گویند استاتین ها برای 50 درصد از بیماران سودمند نیستند

16آوریل 2019 - به گزارش محققان، میلیونها بیمار از مصرف استاتین ها سودی نمی برند و تجویز این دارو برای آنها در رسیدن به سطح کلسترول به اندازه ی کافی پایین، بمنظور کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته ی قلبی و یا سکته مغزی، کمکی نمی کند.

بر اساس تحقیقی که اخیرا در مجله Heart منتشر شده است، کلسترول حدود نیمی از افرادی که این دارو برای مدت دو سال برای آنها تجویز شده بود، به سطح کلسترول طبیعی بر نگشته است.

کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد یکی از عوامل شناخته شده در تجمع پلاک در رگ های خونی و کاهش قطر عروق به دلیل ایجاد این پلاکها می باشد. کاهش مصرف چربی اشباع می تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند، اما بعضی افراد در کنار توصیه های تغذیه ای به مصرف دارو نیز نیاز دارند.

در دستورالعمل های موسسه ملی سلامت و درمان برتر انگلستان (Nice) آمده است که هدف از این درمان، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم تا 40٪ یا بیشتر است. با این حال، در مطالعه ی حاضر، نیمی از بیماران به این هدف دست نیافتند و خطر ابتلای آنها به بیماری قلبی عروقی 22 درصد بیشتر از افرادی بود که به این هدف دست یافته بودند.

پروفسور Metin Avkiran، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، می گوید: استاتین ها یک درمان مهم و اثبات شده برای کاهش کلسترول هستند و اگرچه این مطالعه نشان می دهد که همه ی بیماران از مصرف این داروها سود نمی برند، اما دلیل این امر را توضیح نمی دهد.

کارشناسان می گویند: ممکن است دلیل این نتایج عدم مصرف این دارو بر اساس دوز و دستور پزشک و یا تجویز دوز ناکافی دارو توسط پزشکان باشد.

در این مطالعه، Stephen Weng و همکارانش از دانشگاه ناتینگهام، 165،411 فرد را (با سن متوسط ​​62 سال) که از سال 1990 تا 2016 برای آنها استاتین تجویز شده بود، بررسی کردند.

محققان متوجه شدند که میزان کلسترول 51 درصد از بیماران، حتی پس از مصرف دارو به مدت 24 ماه، به اندازه ی 40 درصد مقدار اولیه یا بیشتر(هدف درمان) کاهش نیافته است.

پس از تنظیم برای عواملی مانند سن و هر گونه بیماری قبل از درمان، احتمال ابتلا به بیماری قلبی برای بیمارانی که به این هدف دست نیافته بودند 22٪ بیشتر از کسانی بود که به هدف درمان رسیده بودند.

ونگ و تیمش می گویند: یافته ها ما مدرکی واقعی در مورد استاتین ها را ارائه می کنند و به بحث در مورد اثربخشی استاتین درمانی کمک می نمایند. آنها همچنین نیاز به تجویز فردگرایانه ی دارو را در مدیریت چربی برای بیماران برجسته می کنند.

پروفسور Avkiranاظهار داشت: این احتمال وجود دارد که برای این افراد داروی استاتین با دوز ناکافی یا کم توان تجویز شده و یا این افراد دارو را بر اساس نسخه ی تجویز شده، مصرف نمی کنند یا این که به این نوع از استاتین که برای آنها تجویز شده است، پاسخ خوبی نمی دهند.

در واقع، محققان همچنین دریافتند که برای تعداد زیادی از بیمارانی که پاسخی کمتر از حد مطلوب داشتند، در مقایسه با افرادی که پاسخ "مطلوب" داشتند، دوزهایی با قدرت پایین تر تجویز شده بود.

پرفسور Avkiranمی گوید :ما باید راه های بهتری برای درک تفاوت های بین بیماران و نحوه درمان مؤثرتر برای آن دسته از میلیون ها بیماری که از استاتین ها استفاده می کنند، بیابیم. در حال حاضر تمامافرادی که برای آنها استاتین تجویز شده است باید به طور منظم بر اساس دستور پزشک داروی خود را ادامه دهند و هر گونه نگرانی در مورد داروهای خود را با پزشک خود درمیان گذارند.

وی افزود: در حال حاضر داروهای دیگری برای کمک به کاهش سطح کلسترول وجود دارند و ممکن است نوع دیگری از دارو به عنوان یک داروی اضافه ی موثر یا جایگزین برای شما تجویز شود.

آیا استاتین برای من مناسب است؟

استاتین ها با مهار CoA ردوکتاز، آنزیم مسئول سنتز کلسترول در کبد کار می کنند. آنها ثابت کرده اند که "کلسترول بد" را در خون که سطح بالایی از آن به حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی مرتبط است، کاهش می دهند. استاتین ها معمولا برای بیماران مبتلا به هایپرکلسترولمی (کلسترول خون بالا) و معمولا در دوزهای بالا تجویز می شوند. بعضی از بیماران به دلیل عوارض جانبی این داروها تصمیم می گیرند که مصرف استاتین ها را متوقف کنند. این موارد عبارتند از: درد عضلانی، آسیب کبدی (نادر)، افزایش قند خون (استاتین ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارند)، از دست دادن حافظه یا سردرگمی.

کاهش کلسترول به طور طبیعی می تواند مشکل باشد، اما برخی اقدامات پیشنهادی عبارتند از:

·        فعالیت بدنی بیشتر - کلسترول خون می تواند از طریق تمرینات ورزشی ملایم و متوسط ​​و حتی راه رفتن کاهش یابد.

·        بهبود رژیم غذایی - علاوه بر کاهش وزن، تحقیقات نشان داده است کاهش میزان سدیم در غذاها (نمک) و نوشیدن الکل کمتر، میزان کلسترول را کاهش می دهد.

·        ترک سیگار - ترک سیگار با بهبودHDL مرتبط است

·        مدیتیشن - استرس فشار خون را افزایش می دهد و می تواند ما را به مصرف غذاهای پرچرب متمایل کند. تکنیک های مراقبه ی مدیتیشن می تواند از استرس ما بکاهد، گرایش ما را به خوردن غذاهای چرب کاهش دهد، و همچنین با کاهش فشار خون به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر، لطفا از صفحه Hypercholesterolemia Treatment در آدرس زیر دیدن کنید:

https://www.news-medical.net/health/Hypercholestero

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190416/Statins-provide-no-benefit-for-50-percent-of-patients-say-researchers.aspx